Thursday 21 February 2013

Cara bercakap dengan mak ?

Assalamualaikum ! tetiba-tiba aku nak buat entry pasal cara bercakap dengan mak ? hemm kita dalam islam  cakap "ah" dengan ibu bapa pon boleh dikira sebagai derhaka kan ? astagfirullah'alazim dan entry ni jugak bukan aku nak perli sesiapa or mengata so on aku just nak kongsikan pendapat aku tentang cara bercakap dengan mak . Aku akui aku ni bukan seorang yang sabar and bila aku tak sabar automatik suara aku akan menaikan volumenya , oleh itu aku memang pernah naikkan volume dekat mak aku then aku menyesal and rasa bersalah kat mak aku . Mak kak anis mintak maaf ye i really dont understand about myself aku.semenjak aku meningkat dewasa ni aku rasa aku terlalu bodoh sangat sebab terlalu ikutkan nafsu , aku main langgar aku je apa yang mak aku larang sebab aku nak ikut kawan2 aku tapi aku tak salahkan kawan-kawan aku sebab aku ada pilihan nak ikut ke tak.eh tetiba aku rasa melalut pulak cerita aku nie hehe.Ok2 back to our main topic, cara aku bercakap dengan mak aku memang agak kasar sebab kami memang macam nie hehe tapi x dak la aku nak cakap "aku kau" kan mak aku jela bahasakan diri die "aku" tapi aku rasa benda tu normal arhh maybe dah terbiasa kut , dan kalau aku dengan mak aku kadang2 bergurau tu agak kasar jugak laa prinsip aku la boleh bergurau banyak mana pon tapi asalkan bukan perkara yang sensitif dan bukan aku dalam keadaan bengong mood hehehe.Serba sedikit adab bercakap dengan ibu bapa :

1.bila dieorang panggil terus kena menyahut
2.menggunakan bahasa yang sopan
3.tidak meninggikan suara
4.jangan mengeluh dengan suruhan mereka
5.cepat2 mintak maaf kalau buat salah

tu jela kut hehehe ni berdasarkan ilmu yang aku ada laa hehe kalau korang rasa aku bukan orang yang sesuai nak buat entry nie aku minta maaf ye hehehe aku just rasa menyesal sebab dulu2 aku kurang menjaga adab pasal ibu bapa .ni ayat yang aku dengar dari radio daripada dr.fadzilah kamsah anak2 yang berjauhan elok la selalu menghubungi ibu bapa dan menjenguk mereka , jangan sampai mereka merasa rindu pada kita takut2 kita jatuh sebagai anak derhaka.lebih kurang gitu la ayat die.Ok mak lepas kak anis balik ipoh ni kak anis selalu call mak yee.heheheh


seorang mak yang sangat2 sabar dengan kerenah anak



ai lagi tnggi dan besor hahaha




No comments:

Post a Comment