Monday 22 October 2012

APAM POLKADOT

Hye ! memang trend sekarang kan semua nya nak polkadot baju nak polkadot tudung , kasut semua nya polkadot dari yang muda sampai ke yang tua semuanya nak pakai polkadot kan sampai ke apam pon orang nak polkadot jugak. ok ok memandang kat internet dah bersepah2 orang jual apam ni aku pon nak jugak la try buat terus search resepi  then bagitahu kat sepupu aku ajak dia buat sekali kalau nak buat sekali nan mak aku memang tak dapat la sebab dia tak suka buat kuih barang2 dapur nak buat kuih pon tak dak so , semua barang sepupu aku yang sponsor and pinjam kat jiran hewhewhew nak tengok rupa apam aku jangan gelak ok first trial ok .



 tak tahu la kenapa time nak upload gambar dah tak lepas line slow la so ni je la gmbar yang dapat upload tak berapa nak cantik la dot dot nya sebab aku memang tak kreatif nak buat benda2 mcm ni tapi aku suka mencuba . kalau korang nak try buat boleh je nak resepi :

                                                                Bahan-Bahan :


275 gm tepung gandum
220 gm gula halus
150 ml susu segar atau susu cair
3 sudu teh baking powder = diayak sekali
3 biji telur sejuk dari peti ais
1 sudu kecil ovelette
1 sudu esen vanilla
Filling/perasa adalah mengikut citarasa masing =)
Pewarna adalah terpulang, janji yang dibenarkan =)

Langkah-Langkah
1. Pukul telur putih sehingga kembang elok.
2. Kemudian masukkan ovelette, kuning telur dan esen vanilla, pukul sampai kembang lagi.
3. Masukkan gula, pukul sampai kembang lagi.
4. Masukkan tepung dan baking powder diselang seli dengan susu kemudian gaulkan.
5. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dan titiskan pewarna.
6. Masukkan setiap warna dlm piping bag atau plastik bersih.
7. Picit adunan ke dalam mangkuk kertas.
8. Letakkan filling yang digemari, untuk lebih mudah masukan ke dalam plastik kemudian picit.
9. Picitkan lagi adunan yang sama sehingga penuh dan kemudian dot-dot kan dengan warna pilihan.
10. Kukus 10-15 minit sehingga masak.
11. Apa tunggu lagi…ngap ler hehe…

SELAMAT MEMCUBA

No comments:

Post a Comment